Forskningen ger mervärde
Språkprojektet är ett forskning- och utvecklingsprojekt som
vidareutvecklar ett flerspråkigt läromedel med syfte att:
Ge eleverna chans att lära sig på sitt starkaste språk.
Ge pedagogerna stöd i att hantera flerspråkiga klasser.
Ge studiehandledarna insyn i elevernas lärande.
Kraftigt öka andelen elever som uppnår gymnasiebehörighet.
Akademiska studier
Här presenteras ett urval av rapporter från forskare vid
universitet i Sverige och utomlands.
- Binogis koppling till evidensbaserad forskning
- Nyanländas språkinlärning med hjälp av Binogi
- Pilotstudie med elever i Toronto, Kanada
- Studie om föräldramedverkan i Hovsjöskolan i Södertälje, Sverige
- Förändring av språkanvändning under ett läsår med Binogi
- Lärarnas erfarenhet av Binogi i pilotprojekt
Ta del av rapporterna här:
Akademiska studierAndra studier
Förutom akademisk forskning har det också gjorts ett
antal rapporter om läromedlet och dess användning.
Här redovisas de viktigaste rapporterna som utförts av
oberoende forskare, institutioner och företag.
- Förstudie av Språkprojektet i Göteborg, Sverige
- Binogi ur ett språkdidaktiskt perspektiv
- Lärares uppfattning om användandet av Binogi
- Användarstudie bland lärare
- Användarstudie bland elever
- Studie bland deltagande kommuner
Ta del av rapporterna här:
Andra studierKommande studier
Det finns en rad pågående, beslutade och
planerade forskningsprojekt. Några av de viktigaste
redovisas här. Kommunerna som ingår i
Språkprojektet har alltid möjlighet att komma med
önskemål och synpunkter på forskningen, bland
annat genom Språkprojektets medlemsmöten.
- Analys av data för pedagogisk utveckling
- Effektivare implementering av digitala läromedel
- Internationell studie om effekten av Binogi
- Att överbrygga kunskapsklyftan efter Covid-19
- Läromedel anpassade efter nyanländas kunskaper
- Effekter av samverkan med hemmet
Ta del av rapporterna här:
Kommande studierForskningsplan 2021/22
-
Italo Masiello, Linneuniversitetet - Implementeringsstudie “Effektiv implementering”. Kartläggning VT 2021, start HT 2021.
-
Jenni Alisaari, Åbo Academi - Studie med vårdnadshavare: “Effekter av samverkan med hemmet”. Uppföljning med de skolor och kommuner som har inlett studien VT 2021, start HT 2021.
Vägen framåt
I den fortsatta utvecklingen av Binogi välkomnar
vi alla som vill bidra med forskning, undersökningar,
idéer och annan aktiv medverkan. Kommuner, skolor och
forskare är varmt välkomna att delta i planerade projekt.
För kommuner, skolor och andra aktörer som planerar egna
forskningsprojekt deltar vi gärna som samarbetspartner och stöd med
målet att tillsammans utveckla bästa möjliga digitala
flerspråkiga läromedel.
Vid frågor om forskning och samarbetsförfrågningar kontakta:
Fanny Meling
fanny.meling@binogi.fi